Werken aan de sfeer in de klas door verhalen te vertellenHet is donderdag en met de hele bovenbouw zijn we aan het sporten op de atletiekbaan.

In de lunch schuiven wat kinderen bezweet en verhit bij mij aan tafel. Een jongen uit mijn klas gaat naast mij zitten. Hij opent zijn felgroene broodtrommeltje en kijkt wat er voor lekkers in zit. Midden in een hap van zijn broodje kijkt hij me opeens aan, alsof hem net iets heel belangrijks te binnen is geschoten.

Nieuwsgierig wacht ik tot hij zijn mond heeft leeggegeten. Dan komt het:

"Meester, welk verhaal gaat u morgen vertellen?"

Een jaar lang elke vrijdag een verhaal vertellen

In schooljaar 2011/2012 gaf ik een training aan leerkrachten in het vertellen van verhalen.

Ik vind het altijd belangrijk om vanuit mijn eigen ervaringen te kunnen spreken. Dus besloot ik om in dat jaar elke week minstens één nieuw verhaal te vertellen. En om dat verhaal dan ook voor te bereiden in mijn werktijd (ik werkte toen parttime als leerkracht groep 5).

Werken aan de sfeer in de klas met de sprookjes van GrimmTijdens het jaar kwamen heel veel verhalen langs:

In een verhaal ga je samen op avontuur

Als je dat jaar bij mij in de klas had gezeten, dan wist je wat er vrijdag ging gebeuren...

Hij had zijn bureau en zijn grote stoel aan de kant geschoven en stond te kijken terwijl wij in de kring gingen zitten. Het werd langzaam stil. Één voor één keek hij ons aan. Ik lachte. Ik wist wat er ging komen. Hij begon altijd hetzelfde. En wij mochten dan meedoen.

"Ik heb een verhaal!", zei hij met een diepe stem. En wij zeiden: "Vertel! Vertel!". Even was het dan stil. "Er was eens..." En wij: "Lang, lang geleden...". En dan, dan was het avontuur begonnen.

Als je een verhaal goed vertelt, is het net alsof je samen op avontuur gaat.

En wat vond ik dat als leerkracht leuk, om samen met de leerlingen op avontuur te gaan!!! :-)

Natuurlijk wist ik ongeveer wat ik wilde vertellen, maar niet alleen ik bepaalde wat er gebeurde. Kinderen deden mee, we ervoeren het samen en we hadden er allemaal invloed op. Verhalen vertellen is samen lachen, samen griezelen en samen geraakt worden.

Vertellen & Voorlezen

Waren er nu verschillen tussen het vertellen van de verhalen en het voorlezen wat ik ook deed?

Ik was daar nieuwsgierig naar en na een jaar lang verhalen vertellen vroeg ik het aan de kinderen.

Ze zeiden:

  • "Als je het voorleest, kijk je veel in je boek. Als je het vertelt doe je er veel meer leuke dingen bij met je handen enzo."
  • "Als je vertelt mogen we veel meedoen en meebedenken met het verhaal. Je kunt het dan nog veranderen.

En voor mij is dat laatste precies de kern van het verhalen vertellen. Als je een verhaal vertelt, ga je samen met je klas op avontuur.

Elke keer is het resultaat anders, omdat er geen klas hetzelfde is. Bewust en onbewust pas je je vertelling aan aan de kinderen, en reageer je op hun inbreng. Dat maakt het tot een avontuur waarin de kinderen ervaren dat ze meedoen.

Werken aan de sfeer in de klas met Verhalenverteller en Meester Rudolf Roos

Werken aan de sfeer in je klas door verhalen te vertellen

Een goede sfeer in je klas is niet vanzelfsprekend. En is er ook niet altijd gelijk aan het begin van het schooljaar. Voor mij werkt het vertellen van verhalen erg goed voor het creeëren van een fijn klasseklimaat.

Waarom? In ieder geval omdat...

  1. Als je een verhaal vertelt ga je samen met de kinderen op avontuur. Een avontuur waarin jij de leiding hebt, maar waarin de kinderen ook hun invloed hebben en meedoen. Net zoals in de klas.
  2. Bovendien is het een avontuur waarin je samen emoties deelt. Het brengt je als groep dichter bij elkaar. Door samen mooie momenten te hebben waarin je op avontuur gaat, zijn kinderen meer gemotiveerd om zich voor alle vakgebieden in te zetten en te leren.

Tot slot

Ik merkte ook dat ik vrijwel nooit 'genoeg' tijd had om een verhaal voor te bereiden (tips voor tijdwinst hier!). Vrijwel altijd minder dan 30 minuten! Dat is voor de meeste leerkrachten ook herkenbaar!

Zo'n verhaal vertellen was dan ook voor mij een avontuur, want het voelde niet alsof ik het al perfect in de vingers had.

Maar weet je, dat is voor de kinderen ook niet zo belangrijk. Wat hen raakt is de interactie, het samen beleven van het verhaal. Samen op avontuur gaan!

 

Ga naar boven