Artikelen over Verhalen vertellen in het onderwijs

In de afgelopen tien jaar schreef ik veel artikelen over verhalen vertellen in het onderwijs. Ik schreef ze vanuit mijn eigen ervaringen als leerkracht in het basisonderwijs.

Verhalen vertellen op de basisschool deed ik voornamelijk in de bovenbouw. Als verhalenverteller kom ik nu ook veel vertellen voor de onderbouw.

Ik hoop dat deze gratis artikelen je inspireren en helpen met verhalen vertellen op school. Oefening baart kunst! 🙂

Werken aan de sfeer in je klas door verhalen te vertellen

Het is donderdag en met de hele bovenbouw zijn we aan het sporten op de atletiekbaan. In de lunch schuiven wat kinderen bezweet en verhit bij mij aan tafel. Een jongen uit mijn klas gaat naast mij zitten. Hij opent zijn felgroene broodtrommeltje en kijkt wat er voor lekkers in zit. Midden in een hap van zijn broodje kijkt hij me opeens aan, alsof hem net iets heel belangrijks te binnen is geschoten. […]

Lees meer…

Persoonlijke verhalen vertellen in de klas

Leerlingen in je klas willen graag een goede band met jou. Sterker nog: sommigen doen hun werk vooral voor jou. Wat jij vindt en doet is belangrijk voor ze, ook al laten ze dat niet altijd zo merken. Er zijn heel veel methodes, leuke lessen en materialen. Maar er is maar één juf of meester. Die juf of meester heeft al veel meegemaakt én beleeft nog elke week kleine avonturen. Jouw persoonlijke verhalen, hoe kun je die gebruiken in je klas? […]

Lees meer…

Sinterklaasverhalen & Kerstverhalen vertellen

Het Sinterklaasjournaal is begonnen en de kinderen zijn in de ban van Sint en zijn Pieten. Elk jaar hopen we weer dat alles goed komt! In dit artikel geef ik je een leuke opdracht die je met middenbouw en bovenbouw leerlingen kunt doen: Maak je eigen Sinterklaasverhaal! Zodra de Sint weer vertrokken is, wordt de versiering opgeruimd en de kerstboom neergezet. Twee weken lang staan scholen in het teken van Kerst. Warm, sfeervol. Een tijd met warme chocolademelk, lichtjes en mooie verhalen die je raken. Maar waar vind je die verhalen? Ik heb een paar tips voor je. […]

Lees meer…

Verhalen vertellen om te Inspireren tot Lezen

Er was eens… de wonderlijke wereld in een boek Waarom lezen kinderen boeken? Soms omdat het moet. Maar… eigenlijk willen we graag dat ze boeken lezen omdat ze ontdekt hebben hoe leuk het is. Dat ze de wereld van een boek in gesleept worden door de personages. Dat het verhaal ze raakt, doet lachen of doet griezelen. Of, bij een informatieboek, dat ze gefascineerd zijn door het onderwerp! Dit artikel begint met een korte inleiding over lezen. Daarna geef ik je een paar praktische tips hoe je vertellen kunt gebruiken om leerlingen te inspireren tot lezen. Het artikel is vooral […]

Lees meer…

Woordenschat & Verhalen Vertellen

Het belang van Woordenschat Binnen het basisonderwijs is de afgelopen jaren steeds meer aandacht gekomen voor de ontwikkeling van de woordenschat van leerlingen. Eigenlijk heel logisch, want als je woorden niet kent begrijp je niet goed wat je hoort en wat je leest. En als je maar weinig woorden actief kunt gebruiken, is spreken en schrijven ook lastig. De woordenschat van een leerling speelt dan ook een rol bij heel veel vakgebieden. In dit artikel wil ik een voorzet geven en kijken waarom een goed verteld verhaal zo past bij het werken aan woordenschat. Aan het eind vind je een […]

Lees meer…

Spreken, Luisteren, Verhalen Vertellen

De leeskring en de spreekbeurt. Al jaren vaste prik op basisscholen om het spreken en luisteren van leerlingen te bevorderen. Maar is er niet meer mogelijk? Kan er niet wat doelgerichter gewerkt worden aan spreek- en luistervaardigheden? In dit artikel geef ik je drie suggesties die je zelf zo kunt uitproberen op de basisschool. Op een speelse manier ga je door het vertellen van verhalen met de leerlingen aan de slag met duidelijke spreek- en luisterdoelen. We beginnen daarbij in de kring en eindigen lang nadat de school afgelopen is. […]

Lees meer…

Verhalen Vertellen en beter Schrijven (Taalonderwijs)

Schrijfonderwijs / Stellen Een paar leerlingen schrijven alsof hun leven er van af hangt. Rode wangen, potloden die in het schrift krassen. Er komt nog net geen stoom uit hun oren. Maar anderen staren voor zich uit en kijken gefrustreerd. Eentje staat op om uitgebreid zijn punt te gaan slijpen. Een ander zit met zijn gum te spelen. Aan het eind van de les hebben sommigen meer dan twee kantjes volgeschreven. Bij anderen is het verplichte blaadje vol gekomen met veel bloed, zweet en groot schrijven. […]

Lees meer…

doel van verhaal

Wat is je doel met het vertellen van een verhaal?

Waarom vertel je aan de leerlingen een verhaal en maak je geen andere didactische keuze? Wat is je doel met het vertellen van een verhaal? Als je op deze vragen antwoord kunt geven, sta je sterker in je schoenen. We verwachten tenslotte van onderwijsprofessionals dat ze weten wat ze doen en waarom ze dat doen. En dat is ook niet meer dan terecht. Ik deel de doelen die je kunt hebben met het vertellen van verhalen in in vier deelgebieden. Zodat je na afloop van dit artikel naar het verhaal wat je vertelt kunt kijken en kunt zeggen: met dit […]

Lees meer…

Wetenschappers over het vertellen van verhalen als didactisch middel

Mensen hebben niet een natuurlijke aanleg voor logica; ze hebben een natuurlijke aanleg voor verhalen.Roger C. Schank, cognitief wetenschapper In de afgelopen decennia is de kracht van het (vertelde) verhaal op grote schaal herontdekt. Marketeers bereiken hun doelgroep met reclamespots op basis van korte verhaaltjes. Politici maken hun boodschap concreet door verhalen te vertellen over gewone mensen. Managers en communicatiespecialisten van succesvolle bedrijven houden zich bezig met vragen zoals: "Hoe vertellen we het verhaal van onze organisatie?". In het onderwijs is er (nog) maar weinig aandacht voor het vertelde verhaal als didactisch middel. Toch is er genoeg recent onderzoek waaruit […]

Lees meer…

bijbelverhalen vertellen

Bijbelverhalen vertellen: praktische tips

Binnen het christelijke basisonderwijs nemen de bijbelverhalen een belangrijke plaats in. Maar waarom zou je die verhalen vertellen in plaats van voorlezen? Wat als je dingen vergeet te vertellen? En: hoe kun je het voorbereiden voor jezelf minder tijdrovend maken? Op deze vragen geeft dit artikel op een praktische manier antwoorden. Waarom eigenlijk bijbelverhalen vertéllen? In dit artikel ga ik er van uit dat de school / leerkracht het belangrijk vindt dat kinderen de belangrijkste bijbelverhalen aan het eind van de basisschool kennen. Omdat er steeds minder leerkrachten verhalen vertellen, worden ze in het algemeen voorgelezen. Leerkrachten die goed voorlezen, […]

Lees meer…

Verhalen vertellen voor leerkrachten: praktische tips

Je bent leerkracht of je zit op de Pabo om dat te worden. Je hebt geleerd hoe je een verhaal boeiend kunt vertellen in je klas. Met heel veel plezier heb je een paar verhalen verteld, en de kinderen hingen aan je lippen. En wat je ze met het verhaal wilde leren, dat onthielden ze! Maar hoe nu verder? Waar vind je verhalen die je kunt gebruiken in de lessen van verschillende vakgebieden? En hoe zorg je dat je verhalen kunt hergebruiken? Op die praktische vragen geeft dit artikel antwoord. Welke verhalen ga je vertellen? Misschien heb je dit voor […]

Lees meer…

Verhalen vertellen om verbeelding en creativiteit te bevorderen

Als ik naar mezelf kijk en de manieren waarop ik nadenk, kom ik tot de conclusie dat de gave van fantasie meer voor mij betekend heeft dan welk talent voor abstract denken dan ook. (Albert Einstein, wetenschapper) De maatschappij verandert in een razend tempo. Hoe vinden kinderen daar straks hun plek in? Hoe kunnen we ze voorbereiden op uitdagingen die we nu nog niet kennen? Een krachtige manier om dat te doen is door ze fantasierijke verhalen te vertellen. […]

Lees meer…

Verhalen vertellen in het onderwijs: Het Verhalenpakket

Verhalen om te Vertellen aan Kinderen

Bij workshops en trainingen is er één vraag die leerkrachten me altijd stellen:

Rudolf, waar vind ik leuke verhalen om te vertellen aan kinderen

Een verzameling verhalen waar kinderen geboeid naar luisteren? Zonder slaapverwekkende stukken? In helder, beknopt en beeldend Nederlands?

❗ Vanuit die vragen ben ik aan de slag gegaan om een pakket van verhalen samen te stellen. Verhalen waarvan ik weet dat kinderen ze geweldig vinden. Verhalen die ook jij kunt vertellen.

Ontdek meer