Goed dat 'vertellen' nu een keer aan bod kwam! En goede, nuttige info vooraf van jullie (icc-ers) en van Rudolf zelf.
- leerkracht over dit project

Leuk cultuurproject, weer eens iets anders dan een circusvoorstelling of film!
leerkracht over dit project

Intro breed 750x300

 

Elke twee jaar heeft de Jozefschool in Aalsmeer een bijzonder Kunst & Cultuurproject. In November 2015 stond de kunst van het 'Verhalen Vertellen' centraal en werd dit ingevuld door professioneel verhalenverteller Rudolf Roos met voorstellingen, workshops en een inspiratiemoment voor het team.

Vooraf werd het project uitgebreid doorgesproken met de twee ICC-ers (Interne Cultuur Coördinatoren) van de school. Zij gaven het project binnen de school vorm.

Na afloop werd het project intern in de school geëvalueerd met leerkrachten én leerlingen. Alle opmerkingen van leerkrachten en leerlingen die je leest komen uit deze evaluatie.

 

 

Geïnspireerd geraakt? Neem contact op om samen te kijken naar de mogelijkheden.

 

Voorstellingen: elk kind beleeft een verhaal

De kunst van het verhalen vertellen is om zo te vertellen dat de woorden beelden vormen in de hoofden van de kinderen. Daarom kies ik bewust voor een minimaal decor, gebruik van voorwerpen en kostuums. Dat verbeeldingsvermogen, die fantasie, de film in hun hoofd, daar gaat het om bij vertellen!

 

Voorstelling Groep 1 - 3 (30 min.)

Verhalenverteller Rudolf Roos Voorstelling Kleuters
Heel leuk, niet te lang, onderwerp sprak aan, fijn dat ze beweging en stem mee mochten doen op bepaalde momenten.
- leerkracht groep 1/2
Ze hebben er van genoten en het er later nog regelmatig over gehad in de klas.
- leerkracht groep 1/2

Voorstelling Groep 4 - 6 (45 min.)

Verhalenverteller Rudolf Roos Voorstelling Middenbouw
Het verhaal was boeiend voor de kinderen, ze zaten helemaal in het verhaal. 45 minuten was lang genoeg voor ze, ze werden aan eind wat wiebelig.
- leerkracht groep 5
Leuk en spannend verhaal, goede mimiek en goed stemgebruik. We wilden graag luisteren naar het verhaal, het leek alsof je er bij was.
- leerlingen groep 6

Voorstelling Groep 7 - 8 (45 min.)

Verhalenverteller Rudolf Roos Voorstelling Bovenbouw
Heel indrukwekkend. Verbazingwekkend dat kinderen 45 minuten geboeid waren. Van te voren was ik hier huiverig voor, maar Rudolf deed dat heel knap.
- leerkracht groep 7
Het verhaal was leuk! We zagen de filmpjes van het verhaal in ons hoofd.
- leerlingen groep 7

 

Workshops: wij kunnen ook vertellen!

Voor de bovenbouw gaf ik elke klas een workshop van 90 minuten. Voor de groepen 5/6 was dit een andere workshop dan voor de groepen 7/8.  Waar ik altijd zelf enorm van geniet is het enthousiasme van de leerlingen. En het plezier als ze ontdekken dat ook zij een verhaal kunnen leren / maken / navertellen!

Boeiende Intro & Uitleg

Workshop Verhalen Vertellen Intro en Uitleg 250x188
Inleiding met Broodje Aap quiz was erg leuk. Ze waren geboeid en kregen door de workshop heen veel complimenten van de verhalenverteller.
- leerkracht groep 7
Leuk dat je het verhaal mocht kiezen. We vonden de verhalen leuk en geweldig dat de verteller het varken nadeed.
- leerlingen groep 6

Leren en Oefenen

Workshop Verhalen Vertellen Leren en Oefenen 250x188
Ze deden goed mee, waren enthousiast. Leuk om dit talent te zien!
- leerkracht groep 7
De koffer met stenen was zo boeiend dat zelfs de kinderen die moeite hebben met dingen onthouden de opdrachten konden uitvoeren. Leuk om verschillen te zien in wat ze van de verhalen onthouden!
- leerkracht groep 5

Verhalen Vertellen: Optreden!

Workshop Verhalen Vertellen Optreden 250x188
Leuk! Het vertellen van een verhaal vonden we wel spannend, maar leuk om te doen.
- leerlingen groep 5
Kinderen enthousiast, geloofden zelfs in de magische kracht van de steentjes, wilden maar al te graag verhaal navertellen voor de klas. Duurde niet te lang voor ze, waardoor het leuk en motiverend bleef.
- leerkracht groep 5

 

 

Inspiratie voor het Schoolteam

Bij zo'n project van de hele school is het belangrijk om ook de leerkrachten mee te nemen en te inspireren. Ik droeg daar aan bij door een inspirerend moment (30 minuten, thee en verhalen) waarin ik enkele verhalen vertelde. Zowel een verhaal dat de leerkrachten eenvoudig zelf in de klas zouden kunnen vertellen, als een verhaal dat gericht was op de leerkrachten zelf. Er kwamen veel goede reacties op en je merkte dat het project meer begon te leven.

 

Geweldig, wat kan die man boeien met zijn verhalen. Het was muisstil in de koffiekamer. Leuke verhalen, ik heb genoten..
- leerkracht over inspirerend theemoment

Ik vond het leuk om te horen en heb het kleermaker verhaal aan mijn eigen groep verteld. Dat was geslaagd!
- leerkracht over inspirerend theemoment

 

Geïnspireerd geraakt? Neem contact op om samen te kijken naar de mogelijkheden.

 

Ga naar boven