Ik heb in deze cursus daadwerkelijk geleerd om verhalen te vertellen in mijn eigen klas. Bijzonder om te zien hoe betrokken leerlingen zijn bij het verhaal!
- deelnemer, cursus verhalen vertellen voor leerkrachten

Bedankt voor de prachtige en integere wijze waarop feedback en adviezen werden gegeven. Opbouwend en onderbouwd!
- deelnemer, cursus verhalen vertellen

Ik geef workshops en cursussen verhalen vertellen binnen het onderwijs. Daarin help ik leerkrachten om door het vertellen van verhalen hun leerlingen te inspireren. Om kennis over te dragen die blijft hangen. Om als klas samen op een avontuur te gaan. Kortom: om pedagogisch en didactisch een betere leerkracht te worden.

 

Stuur mij een email met uw vragen of wensen

 

Wat gaan de deelnemers leren?

Verbeelding in het onderwijs 300

Dat stemmen we altijd helder samen van te voren af.

Een voorbeeld van enkele doelen bij eerdere workshops / cursussen:

- In deze korte workshop ervaren de leerkrachten de kracht van vertelde verhalen voor de bevordering van creativiteit, verbeeldingskracht en fantasie.

- In deze inspiratiesessie worden de leerkrachten geenthousiasmeerd voor het vertellen van verhalen in de kunst- en cultuurweken die er aan komen.

- In deze workshop leren leerkrachten hoe je in korte tijd een verhaal voor kunt bereiden en dat kunt vertellen in je eigen klas.

- In deze cursus leren leerkrachten hoe ze een verteld verhaal kunnen inzetten als didactisch middel om hun onderwijs krachtiger en betrokkener te maken.

Zowel voor opdrachtgevers als voor deelnemers aan mijn workshops en cursussen is het fijn dat er doelgericht gewerkt wordt. Natuurlijk gaat dat samen met een goede sfeer en gezelligheid. Maar wel zo dat de deelnemers na afloop aan kunnen geven wat ze geleerd hebben.

Hoe gaan ze dat leren?

Bij het oefenen met het vertellen van verhalen is het belangrijk dat er een veilige sfeer is. Dit bereik ik door positieve feedback, humor en een goede opbouw in de oefeningen.

Ik streef altijd naar ervaringsgericht leren. Eerst ervaren en doen, daarna ervaringen delen en pas tot slot de koppeling met de theorie. Dit zorgt voor grote betrokkenheid bij de leerkrachten.

Waarom kun jij ons daarmee helpen?

  • Ik ken de praktijk in de klas. Van 2009 tot 2015 werkte ik (parttime) als leerkracht in het basisonderwijs. Wat ik vertel, heb ik zelf gedaan in mijn eigen klassen. Natuurlijk vertel ik mooie verhalen, maar ik sta ook met mijn beide voeten op de grond.
  • Ik werk al jaren parttime en tegenwoordig fulltime als professioneel verhalenverteller. Ik heb dus veel ervaring met het vertellen van verhalen aan zowel kinderen als volwassenen.
  • Op regelmatige basis geef ik workshops en trainingen in het vertellen van verhalen aan leerkrachten / volwassenen. Mijn expertise deel ik onder andere door het schrijven van korte artikelen. Lees hier meer om een indruk te krijgen van mijn expertise.

Kun je een paar voorbeelden geven van recente workshops / cursussen?

Onderwijsdag Consent Enschede

60-minuten-workshop, april 2015

doel: leerkrachten ervaren hoe ze met het vertellen van verhalen de fantasie van leerlingen kunnen prikkelen

Bibliotheek Hoorn

1-dagdeel-workshop, januari 2015

doel: leerkrachten laten ervaren en leren hoe het is om zelf een prentenboek te vertellen in de klas in plaats van voor te lezen

Basiscursus Vertelacademie Zwolle

4-dagen-cursus, februari 2015

doel: leren om je een bestaand verhaal eigen te maken en dit te vertellen voor een kleine groep

Enkele eerdere opdrachtgevers

Een selectie van opdrachtgevers waar ik workshops voor gaf rondom het thema 'verhalen vertellen in het onderwijs'.

asgprismapenta primairconsentdestromingbibliotheek hoornrocfriesepoortstorytellingcentrezeldenrust+ diverse teams van basisscholen

Wat zijn de kosten?

Het tarief voor een workshop zonder veel maatwerk is € 350,- per dagdeel (excl. reiskosten, excl. btw).
 

 

Stuur mij een email met uw vragen of wensen

 

Met deze workshop wilde ik leerkrachten enthousiasmeren en uitdagen om prentenboeken ook eens te vertellen in plaats van voor te lezen in de klas. Het moest een praktische workshop zijn, waarbij de leerkrachten concrete handvatten zouden krijgen waarmee ze in hun eigen praktijk aan de slag konden, zonder dat het hen te veel tijd zou kosten. Ik heb de indruk dat dat gelukt is met deze avond! Verschillende docenten gaven ook terug dat ze wel van plan waren het uit te gaan proberen in de klas!
- J. Stringer (bibliotheek Hoorn), dagdeel workshop

We hebben veel positieve reacties gehoord over de workshop die je hebt gegeven. Dingen die ons aanspraken tijdens de workshop waren vooral rondom het belang van verhalen vertellen. Ik vond het erg leuk om te horen dat het bij een rekenopdracht ook goed werkt om er even een 'persoonlijk' verhaaltje van te maken. Zo had ik er nog nooit eerder over nagedacht. Ook handige tips wat betreft de zintuigen!
- M. ten Kattelaar (Onderwijsdag Consent), 60-minuten-workshop

Ga naar boven