Rudolf Roos 200

Leerlingen in je klas willen graag een goede band met jou. Sterker nog: sommigen doen hun werk vooral voor jou. Wat jij vindt en doet is belangrijk voor ze, ook al laten ze dat niet altijd zo merken.

Er zijn heel veel methodes, leuke lessen en materialen. Maar er is maar één juf of meester. Die juf of meester heeft al veel meegemaakt én beleeft nog elke week kleine avonturen.

Jouw persoonlijke verhalen, hoe kun je die gebruiken in je klas?

Welke verhalen heb jij te vertellen?

Ja, zei een juf tegen me... dan gaat het bij rekenen over korting geven en dan vertel ik altijd dat ik zelf een jurkje ging kopen en niet wist of ik het kon betalen. Hoe het eruit zag, waar ik het kocht, wat er op het prijskaartje stond. En dat ik me daar in de winkel afvroeg of ik het zou kunnen betalen.

Ik kan je garanderen (en dat kon die juf ook) dat leerlingen veel betrokkener zijn bij deze uitleg dan bij: 'Margriet had 15 euro en in de winkel hing een jurkje van 20 euro met een 25% kortingsticker. Kon ze het betalen?'. Het is bovendien een voorbeeld dat we bijna allemaal kennen, want we hebben allemaal wel eens in de winkel een prijs uitgerekend.

Bij heel veel lessen is het mogelijk om een kort persoonlijk verhaal te vertellen. Iets wat je zelf meegemaakt hebt of een familielid van je. Omdat het over jou gaat, is de betrokkenheid van de leerlingen veel groter en blijft er dus meer hangen. Ze willen graag weten wat jij meemaakte!

Een paar voorbeelden van persoonlijke verhalen bij lessen van verschillende vakken:

  • Aardrijkskunde: heb je wel eens een aardbeving meegemaakt?
  • Techniek (lucht, weerstand, etc.): hoe was het om dat papieren vliegtuigje uit het zolderraam te gooien?
  • Rekenen: hoe spaarde jij vroeger voor iets moois dat je wilde kopen?
  • Taal: herinner je je nog een verhaal dat je vroeger schreef?
  • Lezen: ben je wel eens in een land geweest waar je niets kon lezen (ander schrift)?
  • Geschiedenis: heeft jouw opa of oma dingen meegemaakt in de Tweede Wereldoorlog?
  • Boetseren: is er vroeger wel eens een kleipotje van jou mislukt?

Hoe vind je die persoonlijke verhalen?

Dat is eigenlijk heel simpel. Je kijkt naar de lesstof en mijmert er een beetje bij weg. Zit er iets in dat je zelf wel eens meegemaakt hebt? Kun je dat gebruiken?

En, als je niet op ideeën komt, zit er in de tekst iets wat je kunt gebruiken om een verhaal te verzinnen? Zo'n verhaal over wat je ouders of die gekke oom Jan meegemaakt hebben? Ik had altijd vaders en moeders die de meest aparte dingen meegemaakt hadden. En mijn buurman en buurvrouw, nou die hadden werkelijk dingen meegemaakt..

Aandachtspunten

Er zijn een paar dingen waar je op moet letten bij het vertellen van persoonlijke verhalen, of ze nu wel of niet waar gebeurd zijn.

  • Ken je de uitdrukking 'in geuren en kleuren vertellen'? Als je iets persoonlijks vertelt, pak dan ook uit, en vertel het in geuren en kleuren, met al je enthousiasme en details!
  • Leerlingen prikken door onechtheid heen. Een persoonlijk verhaal vertellen als trucje werkt op een gegeven moment niet meer.
  • Als leerkracht ben je er voor de leerlingen, ze zijn er niet voor jou. Emoties horen bij het leven, maar blijf weg bij persoonlijke verhalen die jezelf echt van slag brengen, les geven is geen therapie!

Extra voordelen

Niet alleen vergroot je de betrokkenheid van de leerlingen, omdat ze betrokken zijn bij jou, maar er zijn nog een aantal voordelen van het werken met persoonlijke verhalen die je er gratis bij krijgt.

  1. Door persoonlijke verhalen te vertellen, laat je iets zien van jezelf. Dat nodigt leerlingen ook uit tot openheid naar jou toe. Door persoonlijke dingen te delen, werk je aan een veilige omgeving in je klas. En dat allemaal terwijl je met een ander vak bezig bent!
  2. Ook al heb je geen tijd om verhalen te zoeken en voor te bereiden, je eigen verhalen heb je altijd bij je. Door die te vertellen en te kijken hoe leerlingen erop reageren, ontwikkel je jezelf als verhalenverteller. Je kunt beter de spanningsboog van kinderen aanvoelen en je leert hoe je ze geboeid houdt. Dat maakt je een betere leerkracht en bovendien ontdek je hoe leuk het is om samen met de leerlingen een verhaal te beleven.
  3. Je bouwt aan een repertoire van persoonlijke anekdotes die je elk schooljaar weer in kunt zetten, vaak op meerdere manieren. En die anekdotes heb je altijd bij je. Dat is nog eens extra interessant als je veel invalwerk doet!

 

Ook jij zit boordevol verhalen die de leerlingen graag horen. Veel plezier met vertellen!

Ebook Juffen en Meesters Onvergetelijke Verhalenvertellers

Gratis inspirerend ebook (13p.)

  • over onvergetelijke juffen en meesters
  • over onvergetelijke vertelde verhalen
  • en met een verhaal dat ook jij kunt vertellen in jouw klas

Voornaam

E-mailadres

Door het ebook aan te vragen abonneer je je ook gelijk op de gratis maandelijkse nieuwsbrief. Wil je die in de toekomst niet meer ontvangen dan kun je je eenvoudig afmelden.

Ga naar boven