Niet mijn probleem 300x225

Waarom zou ik er iets aan doen, het is toch niet mijn schuld?

Dat is niet mijn probleem!

Op school wil je graag de leerlingen laten ervaren en leren dat het belangrijk is dat we er mét elkáár iets van maken.

Hier een verhaal dat je door de hele school kunt vertellen, met suggesties hoe je het aan kunt passen naar jouw leeftijdsgroep.

Zodat leerlingen er nog eens aan denken op het moment dat ze zeggen of denken: "Dat is niet mijn probleem!"

Het verhaal

Ik kwam dit verhaal tegen op de website van Annette Benedictus (www.verhalenzaaien.nl) en het sprak me gelijk aan. Zij ontwikkelt materiaal en stimuleert kinderen om zelf meer verhalen te vertellen voor groot en klein publiek. Ik heb het enigszins bewerkt en je kunt het hier downloaden.

Verhaal: Dat is niet mijn probleem!

Er zit een hele duidelijk opbouw in het verhaal en die kan je helpen om het te onthouden. Schrijf of teken voor jezelf eens de volgorde waarin het verhaal zich ontwikkelt, en je zult merken dat het niet heel moeilijk te onthouden is. Denk aan: druppel honing - vlieg - gekko - kat - hond, etc. etc.

Onderbouw (groep 1-2)

Aanpassen

Ik zou zelf 'rijst met honing' vervangen door 'pannenkoek met stroop', en van de 'gekko' zou ik een 'kikker' maken. 'Dat is niet mijn probleem' zou ik veranderen in 'Daar kan ik niks aan doen'.

Kleuters houden van ritmiek in het verhaal. Je kunt elke keer als er iets gebeurt bijvoorbeeld met elkaar schrikken en 'òhò' zeggen. En samen kun je, net als de adviseur doet, herhalen tegen de koning wat er allemaal gebeurd is.

Suggesties
  • In dit verhaal zit duidelijk een ordening van klein naar groot, als je er plaatjes bij zoekt kun je ze dat ook laten zien.
  • Dit verhaal past bij iets wat belangrijk is voor kleuters: als je knoeit of ergens mee speelt, moet het ook opgeruimd worden.

Middenbouw (groep 3-5)

Aanpassen

Dit verhaal past zoals het is goed bij de middenbouw. Leg even uit wat een gekko is (soort hagedis).

Als ze door krijgen dat de problemen steeds groter worden, kun je ze laten raden / voorspellen hoe het verhaal verder gaat.

Suggesties
  • Je kunt ze dit verhaal laten tekenen en aan de hand daarvan in tweetallen aan elkaar laten vertellen.
  • Je kunt een gesprekje voeren over hoe iets heel kleins steeds vervelender kan worden. Je zei iets onaardigs tegen iemand en die pakte toen iets van jou af en toen sloeg jij etc.

Bovenbouw (groep 6-8)

Aanpassen

Je kunt dit verhaal prima zo vertellen.

Voor oudere leerlingen is het interessant om ze ook iets te vertellen over waar het verhaal vandaan komt.

Suggesties
  • Ruzies tussen mensen beginnen vaak met iets kleins. Wie kent er ruzies in de buurt die uit de hand gelopen zijn? Het televisieprogramma 'De Rijdende Rechter' gaat vaak over dit soort ruzies die met iets heel kleins begonnen zijn.
  • Laat ze het verhaal zelf opnieuw verzinnen, maar begin bijvoorbeeld met een snoeppapiertje dat iemand in het bos gooit. Hoe gaat het verhaal dan verder?

Sociale verantwoordelijkheid

Niet alle kinderen krijgen van thuis uit mee dat we samen verantwoordelijk zijn voor de maatschappij. 'Sociale verantwoordelijkheid', noemt het ministerie dat, en onder het kopje 'Burgerschap' moet elke school daar aandacht aan besteden.

Het is vaak makkelijker om te zeggen: 'Dit is niet mijn probleem!' en dat doen we allemaal wel eens. Maar het is belangrijk om mee te geven dat sommige dingen wel jouw probleem zijn en het anders wel eens later kunnen gaan worden.

Veel vertelplezier gewenst!

Ebook Juffen en Meesters Onvergetelijke Verhalenvertellers

Gratis inspirerend ebook (13p.)

  • over onvergetelijke juffen en meesters
  • over onvergetelijke vertelde verhalen
  • en met een verhaal dat ook jij kunt vertellen in jouw klas

Voornaam

E-mailadres

  • plus gratis een half jaar lang eens per maand een artikel over vertellen in het onderwijs
  • plus gratis eens per kwartaal mijn nieuwsbrief rondom vertellen in het onderwijs
Ga naar boven