Niet mijn probleem 300x225

Waarom zou ik er iets aan doen, het is toch niet mijn schuld?

Dat is niet mijn probleem!

Op school wil je graag de leerlingen laten ervaren en leren dat het belangrijk is dat we er mét elkáár iets van maken.

Hier een verhaal dat je door de hele school kunt vertellen, met suggesties hoe je het aan kunt passen naar jouw leeftijdsgroep.

Zodat leerlingen er nog eens aan denken op het moment dat ze zeggen of denken: "Dat is niet mijn probleem!"

Rudolf Roos 200

Leerlingen in je klas willen graag een goede band met jou. Sterker nog: sommigen doen hun werk vooral voor jou. Wat jij vindt en doet is belangrijk voor ze, ook al laten ze dat niet altijd zo merken.

Er zijn heel veel methodes, leuke lessen en materialen. Maar er is maar één juf of meester. Die juf of meester heeft al veel meegemaakt én beleeft nog elke week kleine avonturen.

Jouw persoonlijke verhalen, hoe kun je die gebruiken in je klas?

kerstsfeer

Het Sinterklaasjournaal is begonnen en de kinderen zijn in de ban van Sint en zijn Pieten. Elk jaar hopen we weer dat alles goed komt! In dit artikel geef ik je een leuke opdracht die je met middenbouw en bovenbouw leerlingen kunt doen: Maak je eigen Sinterklaasverhaal!

Zodra de Sint weer vertrokken is, wordt de versiering opgeruimd en de kerstboom neergezet. Twee weken lang staan scholen in het teken van Kerst. Warm, sfeervol. Een tijd met warme chocolademelk, lichtjes en mooie verhalen die je raken. Maar waar vind je die verhalen? Ik heb een paar tips voor je.

Child reading a magical book web 620x350

Er was eens... de wonderlijke wereld in een boek

Waarom lezen kinderen boeken?

Soms omdat het moet.

Maar... eigenlijk willen we graag dat ze boeken lezen omdat ze ontdekt hebben hoe leuk het is. Dat ze de wereld van een boek in gesleept worden door de personages. Dat het verhaal ze raakt, doet lachen of doet griezelen. Of, bij een informatieboek, dat ze gefascineerd zijn door het onderwerp!

Dit artikel begint met een korte inleiding over lezen. Daarna geef ik je een paar praktische tips hoe je vertellen kunt gebruiken om leerlingen te inspireren tot lezen. Het artikel is vooral gericht op de middenbouw en bovenbouw van de basisschool.

Woordenschat & Verhalen Vertellen

Het belang van Woordenschat

Binnen het basisonderwijs is de afgelopen jaren steeds meer aandacht gekomen voor de ontwikkeling van de woordenschat van leerlingen.

Eigenlijk heel logisch, want als je woorden niet kent begrijp je niet goed wat je hoort en wat je leest. En als je maar weinig woorden actief kunt gebruiken, is spreken en schrijven ook lastig. De woordenschat van een leerling speelt dan ook een rol bij heel veel vakgebieden.

In dit artikel wil ik een voorzet geven en kijken waarom een goed verteld verhaal zo past bij het werken aan woordenschat.

Aan het eind vind je een leuk verhaal rondom het thema 'kleding' dat je zelf in de klas kunt vertellen.

Ebook Juffen en Meesters Onvergetelijke Verhalenvertellers

Gratis inspirerend ebook (13p.)

  • over onvergetelijke juffen en meesters
  • over onvergetelijke vertelde verhalen
  • en met een verhaal dat ook jij kunt vertellen in jouw klas

Voornaam

E-mailadres

  • plus gratis een half jaar lang eens per maand een artikel over vertellen in het onderwijs
  • plus gratis eens per kwartaal mijn nieuwsbrief rondom vertellen in het onderwijs
Ga naar boven